Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Unibas på MacOS 10.5 Leopard 2007-10-26 10:00
Hej,

kommer Unibas att funka på nya MacOS som släpps 26/10?

/Uffe
 Skrivet av:  Ulf Seijsing IP: 90.224.165.207



Svar: Unibas på MacOS 10.5 Leopard 2007-10-27 13:21
UNI_BAS bokföringsprogram är skrivet i ett programspråk som heter 4th Dimension (4D). Vi har arbetat med detta språk sedan 1987. Vi har ännu inte varit med om en övergång till ny version av operativsystem där vi stött på problem. Vi har inte fått någon indikation på att det nu helt plötsligt skulle vara något problem med övergången till Leopard.

Svaret är alltså: Ja det kommer att fungera.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Unibas på MacOS 10.5 Leopard 2007-10-27 19:44
Det går inte att installera UNIBAS på Leopard!! Jag skulle lägga in min bokföring som jag har på en annan hårddisk och startade "UNI_BAS installer" Jag får upp "Build item error" och "Du har inte behörighet att installera "UNI_BAS". (-1214.1)"
 Skrivet av:  Peter Holm IP: 213.226.66.26



Svar: Unibas på MacOS 10.5 Leopard 2007-10-27 20:25
Du skrev: "Det går inte att installera UNIBAS på Leopard!! " och Du fick meddelandet: "Du har inte behörighet att installera UNI_BAS".

Samma meddelande får Du under tidigare operativsystem OM Du inte har tillräcklig behörighet till programmappen. Detta får mig att tro att felmeddelandet inte beror på Leopard. Du måste se till att Du har administratörsrättighheter till programmappen.
- Kontakta serviceavdelningen efter helgen så kan Du få hjälp.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.36.41



Svar: Unibas på MacOS 10.5 Leopard 2007-10-28 00:25
Hej!

Efter att du installerat Unibas som administratör, måste du ge generell läs- och skrivrättigheter för filerna i den då installerade unibas-mappen.

Också högst upp på hårddisken, måste du ge generell läs och skrivrättigheter till de filer som ligger i biblioteksmappen 4D som återfinns i /"Library"/"Application support"/---

Alternativt kan du ge din användare administratörsrättigheter!
Det här undergräver till viss mån virusskyddet, men eftersom virus för Mac är lika sällsynt som snö i Sahara så är det de-facto inget större problem.


/ Lars B
/ som kör för fullt med OS 10:2 och en 7 år gammal iMac.
/ Härligt lång teknisk och funktionell livslängd på Mac!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192



Svar: Unibas på MacOS 10.5 Leopard 2007-10-28 20:54
Samma meddelande får Du under tidigare operativsystem OM Du inte har tillräcklig behörighet till programmappen. Detta får mig att tro att felmeddelandet inte beror på Leopard. Du måste se till att Du har administratörsrättighheter till programmappen.
- Kontakta serviceavdelningen efter helgen så kan Du få hjälp.

Jag är administratör på datorn redan och har läs och skrivrättigheter till programmappen. Problemet är "build item error" som dyker upp. Jag har provat att installera samma programfil i tiger utan problem.
 Skrivet av:  Peter Holm IP: 213.226.66.26



Svar: Unibas på MacOS 10.5 Leopard 2007-10-28 23:13
4D har skrivit en mycket vagt formulerad kommentar på sin hemsida om att det kan finnas olösta buggar och att de inte rekommenderar 4D för Leopard just nu.

På vad sätt problemet yttrar sig sägs inget om, inte heller om det gäller nyttjande av nya leopardfunktioner eller om det även gäller generellt.

Det framgår heller inte om buggarna krachar program och databaser, eller om det bara blir osnygga färger på dialogrutor.

Väldigt vagt alltså. Förmodligen en kapitulation för den Amerikansk stämnings-hysterin.

Hoppas att Unibas-gänget kan hjälpa till med era problem och att det inte är den här buggen som 4D-gänget pratar om.

/ Lars B
/ som haft mycket små bekymmer (hitintills) med apples systemuppdateringar....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192



Svar: Unibas på MacOS 10.5 Leopard 2007-11-01 09:06
Leopard går utmärkt!
Vi använder som jag tidigare beskrivit relationsdatabasen 4D för utveckling av vår program.

På 4D:s hemsida finns några inlägg angående Leopard. Dessa inlägg avser den allra senaste versionen av 4D. Vi ligger alltid en version efter för att inte i onödan utsätta våra kunder för barnsjukdomar i programvaran.

Den version av 4D som vi använder fungerar utmärkt i Leopard!
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Unibas fungerar på MacOS 10.5 Leopard 2007-11-01 09:11
Eter samtal med Unicell har jag nu en fungerande installation av Unibas på Mac OS X Leopard. Problemet ligger i att programmappen på något sätt är skyddad mot vissa filer under installationen.

Jag laddade ner en uppdaterad variant av Unibas från Unicell. Mappen UNI_BAS kör jag UTANFÖR programmappen, på skrivbordet och då fungerar det utmärkt.
 Skrivet av:  Peter Holm IP: 213.226.66.26




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 7 =