Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Varför gör jag fel ??? 2007-10-18 13:00
Har någon anna problem med att programmet räknar omsättningen ihop fel.
Har räknat på nytt, manuellt från fakturorna och kommit fram till att omsättningen under alla 6 månader räknat ihop för liten omsättning på Svenska försäljningen, totalt -2,84% för låg omsättning, momsen däremot ser ut att stämma ganska bra med den verkliga omsättningen Fakturorna till kunderna är helt rätta.
Export försäljningen blir helt rätt i bokföringen.
Har inte än hunnit kollat hur det ligger till på kostnadssidan ett betydligt större jobb.
Någon som känner till problemet och hur åtgärda detta?
För övrigt är jag super nöjd med själva programmet.

UNICELL´s kommentar:
Vi har ändrat rubriken eftersom den ursprungliga rubriken kunde få läsare att tro att programmet räknar fel. Istället beror detta på att man gjort fel inställningar.
 Skrivet av:  Rita Ekholm IP: 90.227.44.51



Svar: Varför gör jag fel ??? 2007-10-18 15:38
Nej, programmet räknar inte fel. Men, man måste ställa in systemet rätt för att programmet ska kunna presentera rätt siffror.

All kontonummer som börja på siffran 3 är s.k. intäktskonton. Man har relativt stor frihet att använda dessa konton efter eget tycke. Därför är det omäöjligt för UNI_BAS att avgöra vilka konton som är skattepliktig omsättning och vilka som är omsättning inom EU och vilka som är exportomsättning etc. Här måste användaren hjälpa programmet. Om man matar in fel uppgifter - då blir det fel.

Gå till Databas/Styrning/Moms. Längst ner till vänster finns en knapp "Video". Tryck på den och Du får en grundlig genomgång av inställningar för moms.
Principen är att man för varje intäktskonto skall tala om för systemet under vilken rubrik på momsrapporten som kontot skall summeras. Gör man rätt här - då blir det rätt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 5 =